View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Competente Mbo’ers in onzekere tijden. Loopbaancompetenties en loopbaanmotivatie in relatie tot inzetbaarheid, loopbaangericht gedrag en gezondheid, met regulatiefocus als moderator.

        Thumbnail
        View/Open
        Fransen 3036332.pdf (602.2Kb)
        Publication date
        2012
        Author
        Fransen, N.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        De groep waarbij de werkloosheid de afgelopen jaren het hardst is gestegen is die van leerlingen aan het MBO. Dit onderzoek richt zich op deze groep en in hoeverre loopbaancompetenties en loopbaanmotivatie een relatie hebben met loopbaangericht gedrag, inzetbaarheid (employability) en gezondheid. Daarnaast is onderzocht of deze relaties worden beïnvloed door promotie en preventiefocus als moderatoren. Het onderzoek werd gedaan aan de hand van een vragenlijst onder 214 proefpersonen met een MBO 3 of 4 niveau welke allen op het Graafschapcollege te Groenlo en Doetinchem zaten. De gemiddelde leeftijd van deze groep was 19.54 jaar (SD= .13). Uit de resultaten bleken loopbaanmotivatie en vier competenties samen te hangen met loopbaangericht gedrag, namelijk reflectie op kwaliteiten, netwerken, werkexploratie en loopbaansturing. Daarnaast bleek er een relatie te zijn tussen interne inzetbaarheid en de competenties, netwerken en zelfprofilering. Bij externe inzetbaarheid bleek alleen werkexploratie significant samen te hangen. Er werd geen relatie gevonden tussen gezondheid en loopbaancompetenties en loopbaanmotivatie. Zowel promotie als preventiefocus bleken geen modererend effect te hebben op de relaties tussen de variabelen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/13666
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo