View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De relatie tussen rekenvaardigheid en taal- en leesvaardigheid en de rol van mogelijke risicofactoren in de ontwikkeling.

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Hutten, M-3499340 en Westerik, MF-3466256.pdf (394.2Kb)
        Publication date
        2013
        Author
        Hutten, M.
        Westerik, M.F.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat de vroege reken- en taalvaardigheid van belang zijn voor de verdere ontwikkeling. Reken- en taalvaardigheid lijken bovendien onderling gerelateerd. Zowel voor de reken- als voor de taalontwikkeling bestaan verschillende risicofactoren. Huidig onderzoek bestudeert de relatie tussen reken- en taalvaardigheid, als ook mogelijke risicofactoren voor de taalontwikkeling. Hierbij werd een onderscheid gemaakt tussen algemene taalvaardigheid en specifieke rekentaal. Voor 785 kinderen met een gemiddelde leeftijd van 54.99 maanden werden gedurende drie jaar gegevens verzameld over hun vroege reken- en taalvaardigheid, gebruikmakende van onder andere de UGT, TAK en Cito Taal voor Kleuters. Daarnaast hebben ouders van 827 kinderen, met een gemiddelde leeftijd van 54 maanden, een oudervragenlijst ingevuld met vragen over SES, gezinssituatie en frequentie van stimulerende activiteiten in de thuisomgeving. In navolging van eerder onderzoek is gebleken dat er sprake is van een positieve samenhang van zowel algemene als specifieke taalvaardigheid en rekenvaardigheid. Algemene taalvaardigheid is bovendien een significante voorspeller voor rekenvaardigheid op meetmoment 2, 3, en 4. De SES van de partner en stimulerende activiteiten in de thuisomgeving blijken bovendien significante voorspellers te zijn voor algemene taalvaardigheid. De beperkingen van dit onderzoek zullen eveneens besproken worden en richtlijnen voor verder onderzoek zullen geboden worden.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/13621
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo