Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorLuit, H. van
dc.contributor.advisorToll, S.
dc.contributor.authorHutten, M.
dc.contributor.authorWesterik, M.F.
dc.date.accessioned2013-07-30T17:01:46Z
dc.date.available2013-07-30
dc.date.available2013-07-30T17:01:46Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/13621
dc.description.abstractUit verschillende onderzoeken is gebleken dat de vroege reken- en taalvaardigheid van belang zijn voor de verdere ontwikkeling. Reken- en taalvaardigheid lijken bovendien onderling gerelateerd. Zowel voor de reken- als voor de taalontwikkeling bestaan verschillende risicofactoren. Huidig onderzoek bestudeert de relatie tussen reken- en taalvaardigheid, als ook mogelijke risicofactoren voor de taalontwikkeling. Hierbij werd een onderscheid gemaakt tussen algemene taalvaardigheid en specifieke rekentaal. Voor 785 kinderen met een gemiddelde leeftijd van 54.99 maanden werden gedurende drie jaar gegevens verzameld over hun vroege reken- en taalvaardigheid, gebruikmakende van onder andere de UGT, TAK en Cito Taal voor Kleuters. Daarnaast hebben ouders van 827 kinderen, met een gemiddelde leeftijd van 54 maanden, een oudervragenlijst ingevuld met vragen over SES, gezinssituatie en frequentie van stimulerende activiteiten in de thuisomgeving. In navolging van eerder onderzoek is gebleken dat er sprake is van een positieve samenhang van zowel algemene als specifieke taalvaardigheid en rekenvaardigheid. Algemene taalvaardigheid is bovendien een significante voorspeller voor rekenvaardigheid op meetmoment 2, 3, en 4. De SES van de partner en stimulerende activiteiten in de thuisomgeving blijken bovendien significante voorspellers te zijn voor algemene taalvaardigheid. De beperkingen van dit onderzoek zullen eveneens besproken worden en richtlijnen voor verder onderzoek zullen geboden worden.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent403682 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe relatie tussen rekenvaardigheid en taal- en leesvaardigheid en de rol van mogelijke risicofactoren in de ontwikkeling.
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsRekenvaardigheid
dc.subject.keywordstaalvaardigheid
dc.subject.keywordsrisicofactoren
dc.subject.keywordsSES
dc.subject.keywordsthuisomgeving
dc.subject.keywordsbrusjes
dc.subject.courseuuOrthopedagogiek


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record