View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Onderzoek naar besmettelijkheid tussen coach en coachee: De invloed van coachfactoren op de effectiviteit van een interventie die de bevlogenheid, het psychologisch kapitaal en mindfulness van werknemers beoogt te vergroten.

        Thumbnail
        View/Open
        Vries 3521494.pdf (566.1Kb)
        Publication date
        2013
        Author
        Vries, T.J. de
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In dit onderzoek wordt de effectiviteit van een specifiek coachtraject onderzocht aan de hand van de uitkomstmaten bevlogenheid, psychologisch kapitaal en mindfulness. Een besmettelijkheidseffect tussen coach en coachee wordt verwacht voor bevlogenheid, psychologisch kapitaal en mindfulness. De onderzoeksgroep bestaat uit werknemers van twee afdelingen van een Nederlandse verzekeringsmaatschappij. Het onderzoek betreft een 2x2 quasi-experimenteel design, met een between-subjects factor groep, bestaande uit een experimentele groep (n = 133) en controle groep (n = 156), en een within-subjects factor tijd, bestaande uit een voor- en nameting. De data is geanalyseerd met behulp van een herhaalde metingen ANOVA en lineaire regressie. Het coachtraject is effectief voor het versterken van de bevlogenheid, de subschalen hoop, self-efficacy en veerkracht van psychologisch kapitaal en mindfulness van werknemers. Een besmettelijkheidseffect tussen coach en coachee is gevonden voor bevlogenheid en self-efficacy. Dit coachtraject kan worden ingezet om bevlogenheid, psychologisch kapitaal en mindfulness van werknemers te versterken. In opleidingen voor coaches dient aandacht te zijn voor het besmettelijkheidseffect. Coaches dienen zichzelf te ontwikkelen in bevlogenheid en self-efficacy, aangezien dit een positieve invloed heeft op de coachee.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/13507
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo