View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Betrouwbaarheid en validiteit van de di-PEO

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Brinks, M-3808572 en Lansink, SE-3751449.pdf (458.6Kb)
        Publication date
        2013
        Author
        Brinks, M.E.
        Lansink, S.E.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Achtergrond: Het in kaart brengen van het functioneren van leerlingen met een ernstige meervoudige beperking (EMB) blijkt een moeilijke opgave. De di-PEO is een nieuw ontwikkeld instrument dat het functioneren van deze leerlingen op het domein communicatie en sociaal-emotionele ontwikkeling in kaart brengt aan de hand van ervaringsordening (Timmers-Huigens, 1990). Echter, de di-PEO is nog niet onderzocht op betrouwbaarheid en validiteit. Doel: Het bepalen van de betrouwbaarheid en validiteit van de di-PEO. Methode: De di-PEO en de Vineland Screener zijn ingevuld voor (N=12) leerlingen met een EMB en (N=29) leerlingen met een matig verstandelijke of matig meervoudige beperking((M)VB). Middels de interne consistentie en interbeoordelaarsbetrouwbaarheid is de betrouwbaarheid van de di-PEO geanalyseerd. De convergente validiteit tussen het domein communicatie en het subdomein sociaal werd onderzocht middels een vergelijking met de Vineland Screener. Het subdomein emotioneel werd niet meegenomen in de analyse. Om de discriminante validiteit te onderzoeken werden de resultaten van de EMB groep en de (M)VB groep met elkaar vergeleken. Resultaten: De interne consistentie is als goed te beschouwen. De interbeoordelaarsbetrouwbaarheid is redelijk tot voldoende. Er bestaat een zwakke positieve samenhang tussen de resultaten van de di-PEO en de Vineland Screener. Er bleek een significant verschil tussen de scores van de EMB en de (M)VB groep op het domein communicatie. Conclusie: De di-PEO is betrouwbaar en een deels valide instrument. De di-PEO lijkt een geschikt instrument om een uitspraak te doen over het functioneren van leerlingen met een EMB, mits de betrouwbaarheid en validiteit in groter onderzoek wordt bevestigd.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/13483
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo