Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorFlorisson, D.
dc.contributor.advisorDouma, J.C.H.
dc.contributor.authorBrinks, M.E.
dc.contributor.authorLansink, S.E.
dc.date.accessioned2013-07-26T17:00:56Z
dc.date.available2013-07-26
dc.date.available2013-07-26T17:00:56Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/13483
dc.description.abstractAchtergrond: Het in kaart brengen van het functioneren van leerlingen met een ernstige meervoudige beperking (EMB) blijkt een moeilijke opgave. De di-PEO is een nieuw ontwikkeld instrument dat het functioneren van deze leerlingen op het domein communicatie en sociaal-emotionele ontwikkeling in kaart brengt aan de hand van ervaringsordening (Timmers-Huigens, 1990). Echter, de di-PEO is nog niet onderzocht op betrouwbaarheid en validiteit. Doel: Het bepalen van de betrouwbaarheid en validiteit van de di-PEO. Methode: De di-PEO en de Vineland Screener zijn ingevuld voor (N=12) leerlingen met een EMB en (N=29) leerlingen met een matig verstandelijke of matig meervoudige beperking((M)VB). Middels de interne consistentie en interbeoordelaarsbetrouwbaarheid is de betrouwbaarheid van de di-PEO geanalyseerd. De convergente validiteit tussen het domein communicatie en het subdomein sociaal werd onderzocht middels een vergelijking met de Vineland Screener. Het subdomein emotioneel werd niet meegenomen in de analyse. Om de discriminante validiteit te onderzoeken werden de resultaten van de EMB groep en de (M)VB groep met elkaar vergeleken. Resultaten: De interne consistentie is als goed te beschouwen. De interbeoordelaarsbetrouwbaarheid is redelijk tot voldoende. Er bestaat een zwakke positieve samenhang tussen de resultaten van de di-PEO en de Vineland Screener. Er bleek een significant verschil tussen de scores van de EMB en de (M)VB groep op het domein communicatie. Conclusie: De di-PEO is betrouwbaar en een deels valide instrument. De di-PEO lijkt een geschikt instrument om een uitspraak te doen over het functioneren van leerlingen met een EMB, mits de betrouwbaarheid en validiteit in groter onderzoek wordt bevestigd.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent469705 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleBetrouwbaarheid en validiteit van de di-PEO
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsEMB, ervaringsordening, speciaal onderwijs, gehandicaptenzorg, verstandelijke beperking.
dc.subject.courseuuOrthopedagogiek


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record