View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Hulp bij het lezen? Een onderzoek naar het effect van afbeeldingen en advance organizers op het tekstbegrip van basisschoolleerlingen

        Thumbnail
        View/Open
        Definitief Eindwerkstuk Lotte Voorneman - 3341844.pdf (1.019Mb)
        Publication date
        2012
        Author
        Voorneman, L.L.A.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Voorgaande onderzoeken tonen aan dat de aanwezigheid van afbeeldingen of advance organizers een positief effect hebben op tekstbegrip. In dit onderzoek wordt onderzocht in hoeverre er een verschil aanwezig is tussen het effect van afbeeldingen en het effect van advance organizers op tekstbegrip. Door twee verschillende teksten te manipuleren op de aan- of afwezigheid van afbeeldingen en advance organizers is nagegaan of de positieve effecten ook aanwezig zijn voor het tekstbegrip van basisschoolleerlingen. Het onderzoek is afgenomen bij groep 7 en 8 van de Sint Antoniusschool te Amsterdam. Door middel van een sorteertaak, matching- en open vragen is het tekstbegrip van de basisschool leerlingen gemeten. Uit de resultaten blijkt dat alleen bij de matching- en open vragen een effect is van conditie; teksten met afbeeldingen werden significant beter gemaakt dan teksten zonder visuele toevoegingen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/13478
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo