Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorEvers-Vermeul, J.
dc.contributor.authorVoorneman, L.L.A.
dc.date.accessioned2012-08-16T17:01:30Z
dc.date.available2012-08-16
dc.date.available2012-08-16T17:01:30Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/13478
dc.description.abstractVoorgaande onderzoeken tonen aan dat de aanwezigheid van afbeeldingen of advance organizers een positief effect hebben op tekstbegrip. In dit onderzoek wordt onderzocht in hoeverre er een verschil aanwezig is tussen het effect van afbeeldingen en het effect van advance organizers op tekstbegrip. Door twee verschillende teksten te manipuleren op de aan- of afwezigheid van afbeeldingen en advance organizers is nagegaan of de positieve effecten ook aanwezig zijn voor het tekstbegrip van basisschoolleerlingen. Het onderzoek is afgenomen bij groep 7 en 8 van de Sint Antoniusschool te Amsterdam. Door middel van een sorteertaak, matching- en open vragen is het tekstbegrip van de basisschool leerlingen gemeten. Uit de resultaten blijkt dat alleen bij de matching- en open vragen een effect is van conditie; teksten met afbeeldingen werden significant beter gemaakt dan teksten zonder visuele toevoegingen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1068542 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleHulp bij het lezen? Een onderzoek naar het effect van afbeeldingen en advance organizers op het tekstbegrip van basisschoolleerlingen
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsadvance organizer
dc.subject.keywordstekstbegrip
dc.subject.keywordsafbeeldingen
dc.subject.courseuuNederlandse taal en cultuur


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record