dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Evers-Vermeul, J. | |
dc.contributor.author | Voorneman, L.L.A. | |
dc.date.accessioned | 2012-08-16T17:01:30Z | |
dc.date.available | 2012-08-16 | |
dc.date.available | 2012-08-16T17:01:30Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/13478 | |
dc.description.abstract | Voorgaande onderzoeken tonen aan dat de aanwezigheid van afbeeldingen of advance organizers een positief effect hebben op tekstbegrip. In dit onderzoek wordt onderzocht in hoeverre er een verschil aanwezig is tussen het effect van afbeeldingen en het effect van advance organizers op tekstbegrip. Door twee verschillende teksten te manipuleren op de aan- of afwezigheid van afbeeldingen en advance organizers is nagegaan of de positieve effecten ook aanwezig zijn voor het tekstbegrip van basisschoolleerlingen. Het onderzoek is afgenomen bij groep 7 en 8 van de Sint Antoniusschool te Amsterdam. Door middel van een sorteertaak, matching- en open vragen is het tekstbegrip van de basisschool leerlingen gemeten. Uit de resultaten blijkt dat alleen bij de matching- en open vragen een effect is van conditie; teksten met afbeeldingen werden significant beter gemaakt dan teksten zonder visuele toevoegingen. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 1068542 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | Hulp bij het lezen?
Een onderzoek naar het effect van afbeeldingen en advance organizers op het tekstbegrip van basisschoolleerlingen | |
dc.type.content | Bachelor Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | advance organizer | |
dc.subject.keywords | tekstbegrip | |
dc.subject.keywords | afbeeldingen | |
dc.subject.courseuu | Nederlandse taal en cultuur | |