View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De schoonheid of de wetenschap. Over de aard en de status van de schilderkunst volgens Leonardo da Vinci en de humanisten uit de vijftiende eeuw

        Thumbnail
        View/Open
        Ingeleverde versie.docx (90.50Kb)
        Publication date
        2013
        Author
        Boksebeld, E.V.H.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In het onderzoek bij deze scriptie is een verband onderzocht tussen de opvattingen over de aard en status van de schilderkunst van enerzijds Leonardo da Vinci en anderzijds humanisten uit de vijftiende eeuw in Florence. Humanisten waarderen de naturalistische schilderkunst van de veertiende en vijftiende eeuw om haar theoretische inhoud, haar beeldaspecten of naturalistische kwaliteiten en vanaf de vijftiende eeuw ook steeds vaker om de moreel-educatieve aspecten van het beeld. Met name de moreel-educatieve aspecten van een schilderij legitimeren het belang van schilderkunst: net als de dichter schept de schilder een wereld zoals zij zou moeten of kunnen zijn. Als Leonardo da Vinci de aard en status van de schilderkunst verdedigt boven die van alle andere kunsten, zoals hij doet in zijn Paragone, bekijkt hij de schilderkunst vanuit een naturalistisch-wetenschappelijk perspectief. Hierdoor worden - weliswaar met hetzelfde jargon en dezelfde topoi - andere conclusies gemaakt over de aard en status van de schilderkunst die radicaler zijn dan de opvattingen van de humanisten. Daarmee valt te concluderen dat Leonardo da Vinci het humanistische denken over schilderkunst radicaliseert.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/13451
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo