View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Your Favorite Dancers

        Thumbnail
        View/Open
        Scriptie Jessica Heijmans 3499936.pdf (165.1Kb)
        Publication date
        2013
        Author
        Heijmans, J.M.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Het participerende publiek en de vervaging van de grenzen tussen producenten en consumenten is sinds de opkomst van internet een populair onderwerp in de mediawetenschap. Steeds meer media geven op diverse manieren de mogelijkheid aan de consument om te participeren. So You Think You Can Dance is een talentenshow waarin veel aandacht wordt besteed aan participatie en sociale media. In deze scriptie is onderzocht op welke manieren het publiek wordt verleid tot participatie in So You Think You Can Dance. Om dit te achterhalen is een retorische analyse uitgevoerd van seizoen 9 van de Amerikaanse televisieshow. Er is gekeken hoe de manier van verleiden verschuift binnen het seizoen. Uit het onderzoek kwam naar voren dat, om het publiek te verleiden tot participatie, er aan een aantal voorwaarden moet worden voldaan. Het programma moet het publiek aantrekken en behouden en het creëren van (emotionele) betrokkenheid is een belangrijke voorwaarde voor participatie. Er is gebleken dat de producenten veel verschillende strategieën gebruiken om dit doel te bereiken. Deze strategieën lijken in de eerste instantie niet direct uit te nodigen tot participatie, maar leggen een basis voor participatie op latere momenten. In de liveshows wordt de kijker daarentegen openlijk gemotiveerd tot participatie door directe aanspraak. Het onderzoek laat zien dat producenten de kaders proberen te geven en de consument proberen te verleiden tot participatie. Dit betekent echter niet dat ze hier succesvol in zijn, en een samenwerking tussen de verschillende visies op participatie is nodig.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/13404
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo