Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorvan Es, K.F.
dc.contributor.authorHeijmans, J.M.
dc.date.accessioned2013-07-25T17:01:46Z
dc.date.available2013-07-25
dc.date.available2013-07-25T17:01:46Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/13404
dc.description.abstractHet participerende publiek en de vervaging van de grenzen tussen producenten en consumenten is sinds de opkomst van internet een populair onderwerp in de mediawetenschap. Steeds meer media geven op diverse manieren de mogelijkheid aan de consument om te participeren. So You Think You Can Dance is een talentenshow waarin veel aandacht wordt besteed aan participatie en sociale media. In deze scriptie is onderzocht op welke manieren het publiek wordt verleid tot participatie in So You Think You Can Dance. Om dit te achterhalen is een retorische analyse uitgevoerd van seizoen 9 van de Amerikaanse televisieshow. Er is gekeken hoe de manier van verleiden verschuift binnen het seizoen. Uit het onderzoek kwam naar voren dat, om het publiek te verleiden tot participatie, er aan een aantal voorwaarden moet worden voldaan. Het programma moet het publiek aantrekken en behouden en het creëren van (emotionele) betrokkenheid is een belangrijke voorwaarde voor participatie. Er is gebleken dat de producenten veel verschillende strategieën gebruiken om dit doel te bereiken. Deze strategieën lijken in de eerste instantie niet direct uit te nodigen tot participatie, maar leggen een basis voor participatie op latere momenten. In de liveshows wordt de kijker daarentegen openlijk gemotiveerd tot participatie door directe aanspraak. Het onderzoek laat zien dat producenten de kaders proberen te geven en de consument proberen te verleiden tot participatie. Dit betekent echter niet dat ze hier succesvol in zijn, en een samenwerking tussen de verschillende visies op participatie is nodig.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent169134 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleYour Favorite Dancers
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordstv, participatie, social tv, consument, So You Think You Can Dance, retorisch
dc.subject.courseuuCommunicatie- en informatiewetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record