View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Een overkoepelend doel van ethiekonderwijs? Beoordeling van de algemene doelstellingen en de leerdoelen op korte termijn.

        Thumbnail
        View/Open
        Scriptie E. Vaartjes (2013).pdf (650.8Kb)
        Publication date
        2013
        Author
        Vaartjes, E.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Veel hogescholen en universiteiten geven ethiekonderwijs aan studenten. De praktijk leert echter dat dit onderwijs vaak verschillend wordt ingevuld. Dit roept de vraag op in hoeverre er vak- en opleidingoverstijgende leerdoelen zijn waar iedere vorm van ethiekonderwijs (aan niet-filosofiestudenten) een bijdrage aan zou moeten leveren. Om deze vraag te beantwoorden wordt de leerdoelentheorie van Rogers ingezet die een onderscheid maakt tussen de algemene doelstellingen, de kortetermijndoelen en de directe leerdoelen van onderwijs. Analyse van bestaande literatuur laat vervolgens zien dat er vijf algemene doelstellingen en acht kortetermijndoelen van ethiekonderwijs zijn te onderkennen. Betoogd wordt dat de algemene doelstellingen los staan van elkaar en daardoor afzonderlijk door een onderwijsinstelling gesteld kunnen worden. In theorie is er geen leerdoel waar een ethiektraining of cursus altijd aan zal bijdragen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/13385
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo