Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorHoven, M.A. van den
dc.contributor.authorVaartjes, E.
dc.date.accessioned2013-07-25T17:01:39Z
dc.date.available2013-07-25
dc.date.available2013-07-25T17:01:39Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/13385
dc.description.abstractVeel hogescholen en universiteiten geven ethiekonderwijs aan studenten. De praktijk leert echter dat dit onderwijs vaak verschillend wordt ingevuld. Dit roept de vraag op in hoeverre er vak- en opleidingoverstijgende leerdoelen zijn waar iedere vorm van ethiekonderwijs (aan niet-filosofiestudenten) een bijdrage aan zou moeten leveren. Om deze vraag te beantwoorden wordt de leerdoelentheorie van Rogers ingezet die een onderscheid maakt tussen de algemene doelstellingen, de kortetermijndoelen en de directe leerdoelen van onderwijs. Analyse van bestaande literatuur laat vervolgens zien dat er vijf algemene doelstellingen en acht kortetermijndoelen van ethiekonderwijs zijn te onderkennen. Betoogd wordt dat de algemene doelstellingen los staan van elkaar en daardoor afzonderlijk door een onderwijsinstelling gesteld kunnen worden. In theorie is er geen leerdoel waar een ethiektraining of cursus altijd aan zal bijdragen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent666438 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleEen overkoepelend doel van ethiekonderwijs? Beoordeling van de algemene doelstellingen en de leerdoelen op korte termijn.
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsethiekonderwijs
dc.subject.keywordsmorele vorming
dc.subject.keywordsleerdoelen
dc.subject.courseuuWijsbegeerte


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record