View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Begrip creëren 2.0 Herstelstrategieën in lingua receptiva-conversaties

        Thumbnail
        View/Open
        Scriptie Luistertaal 5 juli Jonkergouw Igitur.pdf (774.6Kb)
        Publication date
        2013
        Author
        Jonkergouw, M.J.C.H.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In dit onderzoek is gekeken naar het effect van de gekozen herstelstrategie op het begrip in LaRa-conversaties. LaRa staat voor lingua receptiva. Het corpus is opgebouwd uit Skype-gesprekken tussen LaRa-koppels (Duits-Nederlands) die samen een aangepaste versie van de maze task maken. Deze koppels zijn verdeeld over vier condities op basis van het niveau Duits van de Nederlander en het niveau Nederlands van de Duitser. Daarna is er gekeken of er een verschil is tussen de condities in de keuze voor een van de drie herstelstrategieën: toelichting, herformulering en herhaling. Twee native-groepen dienen als controlegroep. Uit de analyse kwam naar voren dat de vier LaRa-condities verschillen in het gebruik van de herstelstrategie ‘herhaling’: sprekers in de conditie hoog-laag maken meer gebruik van herhalingen dan sprekers in de conditie hoog-hoog. Ook is er een effect gevonden van het L2-niveau van de hoorder op het gebruik van de herstelstrategie ‘herhaling’: een spreker met een hoog L2-niveau gebruikt meer herhalingen als de hoorder een laag L2-niveau heeft dan dat de hoorder een hoog-L2 niveau heeft. Begrip in LaRa-conversaties kan niet voorspeld worden aan de hand van de keuze voor een herstelstrategie.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/13313
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo