Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorten Thije, J.D.
dc.contributor.advisorMak, P.
dc.contributor.authorJonkergouw, M.J.C.H.
dc.date.accessioned2013-07-23T17:01:20Z
dc.date.available2013-07-23
dc.date.available2013-07-23T17:01:20Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/13313
dc.description.abstractIn dit onderzoek is gekeken naar het effect van de gekozen herstelstrategie op het begrip in LaRa-conversaties. LaRa staat voor lingua receptiva. Het corpus is opgebouwd uit Skype-gesprekken tussen LaRa-koppels (Duits-Nederlands) die samen een aangepaste versie van de maze task maken. Deze koppels zijn verdeeld over vier condities op basis van het niveau Duits van de Nederlander en het niveau Nederlands van de Duitser. Daarna is er gekeken of er een verschil is tussen de condities in de keuze voor een van de drie herstelstrategieën: toelichting, herformulering en herhaling. Twee native-groepen dienen als controlegroep. Uit de analyse kwam naar voren dat de vier LaRa-condities verschillen in het gebruik van de herstelstrategie ‘herhaling’: sprekers in de conditie hoog-laag maken meer gebruik van herhalingen dan sprekers in de conditie hoog-hoog. Ook is er een effect gevonden van het L2-niveau van de hoorder op het gebruik van de herstelstrategie ‘herhaling’: een spreker met een hoog L2-niveau gebruikt meer herhalingen als de hoorder een laag L2-niveau heeft dan dat de hoorder een hoog-L2 niveau heeft. Begrip in LaRa-conversaties kan niet voorspeld worden aan de hand van de keuze voor een herstelstrategie.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent793244 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleBegrip creëren 2.0 Herstelstrategieën in lingua receptiva-conversaties
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsLaRa,luistertaal,herstelstrategie,repair,interculturele communicatie
dc.subject.courseuuNederlandse taal en cultuur


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record