View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Spelbetrokkenheid van jonge kinderen in de Nederlandse kinderopvang

        Thumbnail
        View/Open
        Peters, 3387305.pdf (558.2Kb)
        Publication date
        2013
        Author
        Peters, J.A.M.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Ondanks het feit dat spelen een belangrijke bijdrage levert in de ontwikkeling van jonge kinderen wordt er veel te weinig geconcentreerd gespeeld op Nederlandse kinderdagverblijven. Het huidige onderzoek zet uiteen welke factoren van invloed zijn op de spelbetrokkenheid van jonge kinderen in de kinderopvang. Er is gebruik gemaakt van een observatiemethode waarbij video-opnames zijn geanalyseerd van 116 kinderen van 2 en 3 jaar tijdens vrij spel. Van ieder kind zijn 6 metingen geanalyseerd van ieder 4 minuten bestaande uit een voormeting en een spelbetrokkenheidmeting. De volgende factoren zijn onderzocht; nabijheid van de leidster, leidstergedrag, nabijheid van andere kinderen, samenspel en leeftijd. De spelbetrokkenheid is gemeten aan de hand van de vijfpunts -betrokkenheidschaal van Laevers (2005). De resultaten laten zien dat alle bovengenoemde factoren verband houden met spelbetrokkenheid. Daarnaast is kwalitatief onderzoek gedaan naar werken in een klein groepje kinderen. Geconcludeerd kan worden dat bij het verbeteren van de spelbetrokkenheid in de Nederlandse kinderopvang bovengenoemde factoren op de juiste wijze ingezet moeten worden om de kans op een hoge spelbetrokkenheid te vergroten.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/13269
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo