View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        In Vervoering Door Reclame De Effecten Van Meeslepende Congruente Muziek en Cues van Manipulatieve Intentie Op Transportation, Recall En De Beoordeling Van Tv-Commercials.

        Thumbnail
        View/Open
        Jonkers 3519627.pdf (224.6Kb)
        Publication date
        2013
        Author
        Jonkers, W.P.G.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Het huidige onderzoek richtte zich op de effecten van meeslepende en congruente muziek op de ervaring van transportation, recall en de beoordeling van tv-commercials. Eenennegentig participanten werden willekeurig verdeeld in vier experimentele condities met meeslepende/niet-meeslepende en congruente/incongruente muziek. De verwachting dat meeslepende congruente muziek zou zorgen voor het ervaren van meer transportation en een betere herinnering van merk- en organisatienaam is niet uitgekomen. Vermelde gevoelens van weerstand jegens de commercials zijn hier mogelijk deels de oorzaak van. In Experiment 2 werd de invloed van de saillantie van manipulatieve intenties in combinatie met meeslepende muziek op de weerstand tegen en overreding door tv-commercials onderzocht bij 116 participanten. Zij werden willekeurig verdeeld in zes experimentele condities, met meeslepende/niet-meeslepende muziek en een manipulatieve/niet-manipulatieve tekst of geen tekst. Er bleek dat het saillant maken van de manipulatieve intentie bij participanten ervoor zorgde dat er negatieve attitudes ontstonden jegens de adverterende organisatie. Deze negatieve reacties werden echter niet, zoals verwacht, verminderd door meeslepende muziek. Vervolgonderzoek is nodig om meer inzicht te krijgen in de manier waarop muziek in tv-commercials invloed heeft op overredingsprocessen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/13173
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo