Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorStrick, M.
dc.contributor.authorJonkers, W.P.G.
dc.date.accessioned2013-07-05T17:00:51Z
dc.date.available2013-07-05
dc.date.available2013-07-05T17:00:51Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/13173
dc.description.abstractHet huidige onderzoek richtte zich op de effecten van meeslepende en congruente muziek op de ervaring van transportation, recall en de beoordeling van tv-commercials. Eenennegentig participanten werden willekeurig verdeeld in vier experimentele condities met meeslepende/niet-meeslepende en congruente/incongruente muziek. De verwachting dat meeslepende congruente muziek zou zorgen voor het ervaren van meer transportation en een betere herinnering van merk- en organisatienaam is niet uitgekomen. Vermelde gevoelens van weerstand jegens de commercials zijn hier mogelijk deels de oorzaak van. In Experiment 2 werd de invloed van de saillantie van manipulatieve intenties in combinatie met meeslepende muziek op de weerstand tegen en overreding door tv-commercials onderzocht bij 116 participanten. Zij werden willekeurig verdeeld in zes experimentele condities, met meeslepende/niet-meeslepende muziek en een manipulatieve/niet-manipulatieve tekst of geen tekst. Er bleek dat het saillant maken van de manipulatieve intentie bij participanten ervoor zorgde dat er negatieve attitudes ontstonden jegens de adverterende organisatie. Deze negatieve reacties werden echter niet, zoals verwacht, verminderd door meeslepende muziek. Vervolgonderzoek is nodig om meer inzicht te krijgen in de manier waarop muziek in tv-commercials invloed heeft op overredingsprocessen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent229996 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleIn Vervoering Door Reclame De Effecten Van Meeslepende Congruente Muziek en Cues van Manipulatieve Intentie Op Transportation, Recall En De Beoordeling Van Tv-Commercials.
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsTransportation
dc.subject.keywordsmuziek
dc.subject.keywordsmeeslependheid
dc.subject.keywordsmuziek-boodschap congruentie
dc.subject.keywordsweerstand
dc.subject.keywordsmanipulatieve intentie
dc.subject.keywordsweerstand
dc.subject.keywordstv-commercials
dc.subject.keywordsrecall
dc.subject.courseuuSociale psychologie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record