View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De Invloed van Clutter op de Herinnering en Herkenning van Televisiereclames

        Thumbnail
        View/Open
        Delft, van 3385736.pdf (773.0Kb)
        Publication date
        2013
        Author
        Delft, D.J. van
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Naar aanleiding van theorie over de verwerking van reclame en de invloed van marketingboodschappen (reclames) die een bepaalde boodschap omringen en de competitie die zij veroorzaken (clutter) werd verwacht dat commercials die uitgezonden werden in een omgeving met meer clutter, minder goed verwerkt zouden worden. Deze verwerking werd gemeten aan de hand van herinnering op drie niveaus: Free Recall, Helped Recall en Recognition. Door participanten naar verschillende zenders te laten kijken met verschillende hoeveelheden clutter kon deze correlatie onderzocht worden. Er bleek op Free Recall en op Recognition geen significant effect te zijn, bij Helped Recall was er wel sprake van een marginaal significant effect, waarbij een grotere hoeveelheid reclame zorgde voor minder herinnering. Een factor die op alle herinneringsniveaus een groot effect had was de mate van gerapporteerde aandacht: meer aandacht zorgde voor betere herinnering. Om deze effecten verder te onderzoeken wordt een meer gecontroleerd vervolgonderzoek aangeraden.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/13172
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo