Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorStrick, M.
dc.contributor.authorDelft, D.J. van
dc.date.accessioned2013-07-05T17:00:50Z
dc.date.available2013-07-05
dc.date.available2013-07-05T17:00:50Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/13172
dc.description.abstractNaar aanleiding van theorie over de verwerking van reclame en de invloed van marketingboodschappen (reclames) die een bepaalde boodschap omringen en de competitie die zij veroorzaken (clutter) werd verwacht dat commercials die uitgezonden werden in een omgeving met meer clutter, minder goed verwerkt zouden worden. Deze verwerking werd gemeten aan de hand van herinnering op drie niveaus: Free Recall, Helped Recall en Recognition. Door participanten naar verschillende zenders te laten kijken met verschillende hoeveelheden clutter kon deze correlatie onderzocht worden. Er bleek op Free Recall en op Recognition geen significant effect te zijn, bij Helped Recall was er wel sprake van een marginaal significant effect, waarbij een grotere hoeveelheid reclame zorgde voor minder herinnering. Een factor die op alle herinneringsniveaus een groot effect had was de mate van gerapporteerde aandacht: meer aandacht zorgde voor betere herinnering. Om deze effecten verder te onderzoeken wordt een meer gecontroleerd vervolgonderzoek aangeraden.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent791601 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe Invloed van Clutter op de Herinnering en Herkenning van Televisiereclames
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsClutter, reclame, commercial, free recall, helped recall, recognition, aandacht, marketing
dc.subject.courseuuSociale psychologie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record