View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Kenmerken van Marokkaanse jongeren, hun ouders en leerkracht en discrepanties in gerapporteerd probleemgedrag

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Los.pdf (254.2Kb)
        Publication date
        2012
        Author
        Los, V.F.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Samenvatting Achtergrond: Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat er voor Marokkaanse jongeren een aanzienlijke discrepantie is in gerapporteerd probleemgedrag tussen leerkrachten, ouders en jongeren. Er is echter nog weinig bekend over de samenhang tussen kenmerken van informanten en discrepanties in gerapporteerd probleemgedrag. Deze studie naar de relatie tussen kenmerken van informanten en discrepanties in gerapporteerd probleemgedrag tussen de leerkracht, Marokkaanse ouders en Marokkaanse jongeren heeft als doel een bijdrage te leveren aan de kennis in dit veld. Methoden: De onderzoeksgroep bestond uit 224 Marokkaanse jeugdigen van 11-18 jaar. Er is gebruik gemaakt van de Youth Self-Report, de Child Behavior Checklist en de Teacher´s Report Form. Resultaten: Marokkaanse jongens hadden een grotere kans op discrepanties in gerapporteerd probleemgedrag tussen henzelf, hun ouders en leerkracht dan Marokkaanse meisjes. Discrepanties tussen Marokkaanse jongeren en ouders kwamen tevens vaker voor wanneer ouders symptomen van stress rapporteerden. Ten slotte kwamen discrepanties tussen de jongeren en leerkracht vaker voor wanneer de leerkracht rapporteerde de Marokkaanse jongere goed te kennen. Conclusie: Vooral de discrepantie in gerapporteerd internaliserend probleemgedrag tussen Marokkaanse jongens en hun ouders was opvallend. Het is voor professionals belangrijk rekening te houden met deze kenmerken van informanten die discrepanties tussen de leerkracht, Marokkaanse ouders en jongeren mogelijk vergroten.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/13111
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo