Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorStevens, Gonneke
dc.contributor.advisorDuindam, Vincent
dc.contributor.authorLos, V.F.
dc.date.accessioned2012-08-08T17:01:00Z
dc.date.available2012-08-08
dc.date.available2012-08-08T17:01:00Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/13111
dc.description.abstractSamenvatting Achtergrond: Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat er voor Marokkaanse jongeren een aanzienlijke discrepantie is in gerapporteerd probleemgedrag tussen leerkrachten, ouders en jongeren. Er is echter nog weinig bekend over de samenhang tussen kenmerken van informanten en discrepanties in gerapporteerd probleemgedrag. Deze studie naar de relatie tussen kenmerken van informanten en discrepanties in gerapporteerd probleemgedrag tussen de leerkracht, Marokkaanse ouders en Marokkaanse jongeren heeft als doel een bijdrage te leveren aan de kennis in dit veld. Methoden: De onderzoeksgroep bestond uit 224 Marokkaanse jeugdigen van 11-18 jaar. Er is gebruik gemaakt van de Youth Self-Report, de Child Behavior Checklist en de Teacher´s Report Form. Resultaten: Marokkaanse jongens hadden een grotere kans op discrepanties in gerapporteerd probleemgedrag tussen henzelf, hun ouders en leerkracht dan Marokkaanse meisjes. Discrepanties tussen Marokkaanse jongeren en ouders kwamen tevens vaker voor wanneer ouders symptomen van stress rapporteerden. Ten slotte kwamen discrepanties tussen de jongeren en leerkracht vaker voor wanneer de leerkracht rapporteerde de Marokkaanse jongere goed te kennen. Conclusie: Vooral de discrepantie in gerapporteerd internaliserend probleemgedrag tussen Marokkaanse jongens en hun ouders was opvallend. Het is voor professionals belangrijk rekening te houden met deze kenmerken van informanten die discrepanties tussen de leerkracht, Marokkaanse ouders en jongeren mogelijk vergroten.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent260349 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleKenmerken van Marokkaanse jongeren, hun ouders en leerkracht en discrepanties in gerapporteerd probleemgedrag
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsMarokkaanse jongeren
dc.subject.keywordsgerapporteerd probleemgedrag
dc.subject.courseuuJeugdstudies


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record