View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Verdiepen in de Beatrijs: saai of boeiend? Een onderzoek naar de ervaringen van begaafde leerlingen met verdiepingstaken

        Thumbnail
        View/Open
        PGo Artikel DEFINITIEF 16-07.doc (466.5Kb)
        Publication date
        2012
        Author
        Jansen, H.J.M.
        Sikkema, M.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        De laatste twee decennia is er in de onderzoeksliteratuur en in de onderwijspraktijk meer aandacht gekomen voor hoogbegaafdheidsonderwijs. Uit onderzoek naar hoogbegaafde leerlingen is gebleken dat veel van deze leerlingen zich op school vervelen, gaan onderpresteren en gedemotiveerd raken. Hoe keren we dit tij? Voor ons onderzoek ontwerpen we taken die voldoen aan, in de literatuur opgestelde criteria voor hoogbegaafdenonderwijs. We onderzoeken of de ontwikkelde taken, met als onderwerp één van de meest gelezen boeken door middelbare scholieren de Beatrijs, door leerlingen ervaren worden als verdiepingstaken. Uit het onderzoek blijkt dat we niet kunnen concluderen dat de leerlingen de opdrachten voldoende als verdiepingstaken ervaren. Het is dus zaak de verdiepingstaken op bepaalde criteria zo aan te passen, dat de taken wel voldoen aan de eisen voor een verdiepingstaak. In dit onderzoek doen we dan ook enkele inhoudelijke aanbevelingen voor de opdrachten.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/13023
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo