dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Mantingh, E. | |
dc.contributor.advisor | Westermann, A. | |
dc.contributor.author | Jansen, H.J.M. | |
dc.contributor.author | Sikkema, M. | |
dc.date.accessioned | 2012-08-15T17:01:37Z | |
dc.date.available | 2012-08-15 | |
dc.date.available | 2012-08-15T17:01:37Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/13023 | |
dc.description.abstract | De laatste twee decennia is er in de onderzoeksliteratuur en in de onderwijspraktijk meer aandacht gekomen voor hoogbegaafdheidsonderwijs. Uit onderzoek naar hoogbegaafde leerlingen is gebleken dat veel van deze leerlingen zich op school vervelen, gaan onderpresteren en gedemotiveerd raken. Hoe keren we dit tij? Voor ons onderzoek ontwerpen we taken die voldoen aan, in de literatuur opgestelde criteria voor hoogbegaafdenonderwijs. We onderzoeken of de ontwikkelde taken, met als onderwerp één van de meest gelezen boeken door middelbare scholieren de Beatrijs, door leerlingen ervaren worden als verdiepingstaken. Uit het onderzoek blijkt dat we niet kunnen concluderen dat de leerlingen de opdrachten voldoende als verdiepingstaken ervaren. Het is dus zaak de verdiepingstaken op bepaalde criteria zo aan te passen, dat de taken wel voldoen aan de eisen voor een verdiepingstaak. In dit onderzoek doen we dan ook enkele inhoudelijke aanbevelingen voor de opdrachten. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 477696 bytes | |
dc.format.mimetype | application/msword | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | Verdiepen in de Beatrijs: saai of boeiend?
Een onderzoek naar de ervaringen van begaafde leerlingen met verdiepingstaken | |
dc.type.content | Master Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.courseuu | Leraar Voorbereidend Hoger Onderwijs in Nederlands | |