View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Schrijfkwaliteit hoger met proceskennis? Een onderzoek naar de relatie tussen de kwaliteit van de schrijfvaardigheid en de kennis over het schrijfproces bij leerlingen in groep 7.

        Thumbnail
        View/Open
        BA Eindwerkstuk Ayla Loomans.pdf (875.8Kb)
        Publication date
        2013
        Author
        Loomans, A.J.A.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Dit onderzoek gaat over de relatie tussen kennis over het schrijfproces en de kwaliteit van schrijfvaardigheid van leerlingen in groep 7 van het basisonderwijs. Uit onderzoek van de Inspectie van Onderwijs blijkt dat de schrijfvaardigheid van leerlingen in de bovenbouw van het basisonderwijs niet goed genoeg is. Dit is te wijten aan het onderwijs. Momenteel krijgen kinderen productgericht schrijfonderwijs, waarbij de tekst zelf centraal staat. Leerlingen zouden veel beter leren schrijven als ze procesgericht onderwijs zouden krijgen waarbij aandacht besteed wordt aan verschillende schrijfstrategieën. Door leerlingen uit groep 7 brieven met adviezen over taal te laten schrijven is onderzocht of er effect is van kennis over het schrijfproces op de kwaliteit van de schrijfvaardigheid. Dit blijkt inderdaad het geval te zijn. Als leerlingen meer adviezen noemen zijn de brieven kwalitatief beter. Procesgericht onderwijs zou de kwaliteit van de schrijfvaardigheid van leerlingen in de bovenbouw van het basisonderwijs dus verbeteren. Hiernaast zijn onze beoordelingen vergeleken met het oordeel van de docent over de algemene taalvaardigheid van de leerlingen. Er is een relatie gevonden tussen onze beoordeling van de schrijfkwaliteit en het oordeel van de docent, maar niet tussen de meeste adviezen en het oordeel van de docent. Er is alleen een correlatie gevonden tussen het oordeel van de docent en adviezen die gaan over het proces. Als deze soort adviezen gegeven worden in de brieven, is het oordeel van de docent hoger. Dit roept een vervolgvraag op: zijn de andere soorten adviezen wel relevant voor de kennis over het schrijfproces?
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/13014
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo