Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBergh, H. van den
dc.contributor.authorLoomans, A.J.A.
dc.date.accessioned2013-05-22T17:01:01Z
dc.date.available2013-05-22
dc.date.available2013-05-22T17:01:01Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/13014
dc.description.abstractDit onderzoek gaat over de relatie tussen kennis over het schrijfproces en de kwaliteit van schrijfvaardigheid van leerlingen in groep 7 van het basisonderwijs. Uit onderzoek van de Inspectie van Onderwijs blijkt dat de schrijfvaardigheid van leerlingen in de bovenbouw van het basisonderwijs niet goed genoeg is. Dit is te wijten aan het onderwijs. Momenteel krijgen kinderen productgericht schrijfonderwijs, waarbij de tekst zelf centraal staat. Leerlingen zouden veel beter leren schrijven als ze procesgericht onderwijs zouden krijgen waarbij aandacht besteed wordt aan verschillende schrijfstrategieën. Door leerlingen uit groep 7 brieven met adviezen over taal te laten schrijven is onderzocht of er effect is van kennis over het schrijfproces op de kwaliteit van de schrijfvaardigheid. Dit blijkt inderdaad het geval te zijn. Als leerlingen meer adviezen noemen zijn de brieven kwalitatief beter. Procesgericht onderwijs zou de kwaliteit van de schrijfvaardigheid van leerlingen in de bovenbouw van het basisonderwijs dus verbeteren. Hiernaast zijn onze beoordelingen vergeleken met het oordeel van de docent over de algemene taalvaardigheid van de leerlingen. Er is een relatie gevonden tussen onze beoordeling van de schrijfkwaliteit en het oordeel van de docent, maar niet tussen de meeste adviezen en het oordeel van de docent. Er is alleen een correlatie gevonden tussen het oordeel van de docent en adviezen die gaan over het proces. Als deze soort adviezen gegeven worden in de brieven, is het oordeel van de docent hoger. Dit roept een vervolgvraag op: zijn de andere soorten adviezen wel relevant voor de kennis over het schrijfproces?
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent896845 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleSchrijfkwaliteit hoger met proceskennis? Een onderzoek naar de relatie tussen de kwaliteit van de schrijfvaardigheid en de kennis over het schrijfproces bij leerlingen in groep 7.
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsschrijfproces, kennis, schrijfvaardigheid, basisonderwijs, onderwijs, metacognitie
dc.subject.courseuuCommunicatie- en informatiewetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record