View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Samenvatten als leesstrategie. Een onderzoek naar het effect van samenvatten als onderdeel van een stappenplan voor tekstaanpak in havo 4.

        Thumbnail
        View/Open
        PGO.doc (116Kb)
        Publication date
        2012
        Author
        Eck, M.S. van
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Leesvaardigheid wordt door leerlingen als een van de lastigste onderdelen van het vak Nederlands beschouwd en op mijn school luidt al jaren de vraag: hoe kunnen we de leerlingen nog beter voorbereiden op hun eindexamen tekstbegrip? Uit onderzoek blijkt dat leerlingen baat hebben bij het in één zin kunnen samenvatten van alinea’s of deelonderwerpen. Hoe kun je ze dit leren? Ik heb in een havo 4-klas geëxperimenteerd met een aanpak waarbij leerlingen leren de kernwoorden uit een alinea te onderstrepen om daar vervolgens één samenvattende zin mee te formuleren. Leidt deze aanpak tot een beter resultaat; snappen de leerlingen de tekst hierdoor daadwerkelijk beter? En nog veel belangrijker: wat vinden ze zelf van deze manier van lezen?
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/13012
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo