Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorKraats, René van de
dc.contributor.authorEck, M.S. van
dc.date.accessioned2012-08-15T17:01:36Z
dc.date.available2012-08-15
dc.date.available2012-08-15T17:01:36Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/13012
dc.description.abstractLeesvaardigheid wordt door leerlingen als een van de lastigste onderdelen van het vak Nederlands beschouwd en op mijn school luidt al jaren de vraag: hoe kunnen we de leerlingen nog beter voorbereiden op hun eindexamen tekstbegrip? Uit onderzoek blijkt dat leerlingen baat hebben bij het in één zin kunnen samenvatten van alinea’s of deelonderwerpen. Hoe kun je ze dit leren? Ik heb in een havo 4-klas geëxperimenteerd met een aanpak waarbij leerlingen leren de kernwoorden uit een alinea te onderstrepen om daar vervolgens één samenvattende zin mee te formuleren. Leidt deze aanpak tot een beter resultaat; snappen de leerlingen de tekst hierdoor daadwerkelijk beter? En nog veel belangrijker: wat vinden ze zelf van deze manier van lezen?
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent118784 bytes
dc.format.mimetypeapplication/msword
dc.language.isonl
dc.titleSamenvatten als leesstrategie. Een onderzoek naar het effect van samenvatten als onderdeel van een stappenplan voor tekstaanpak in havo 4.
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsLeesvaardigheid, leesstrategieën
dc.subject.courseuuLeraar Voorbereidend Hoger Onderwijs in Nederlands


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record