View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De bijdrage van BètaPlus aan de motivatie van leerlingen voor bètavakken

        Thumbnail
        View/Open
        JoepJongen_PGO_MotivatieonderzoekBetaplus.docx (79.78Kb)
        Publication date
        2013
        Author
        Jongen, Joep
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In de periode november 2012 t/m februari 2013 is door het Junior College Utrecht (JCU) het bètaplusprogramma georganiseerd. Dit is een onderwijsprogramma waarin leerlingen uit het voortgezet onderwijs (VO) een module van het vak 'Natuur Leven en Technologie' (NLT) volgen op de Universiteit Utrecht. Dit onderzoek heeft deelnemende leerlingen van het bètaplusprogramma onderzocht op het onderwerp motivatie. Dit betreft motivatie om te leren voor de bètavakken, gemeten in de vorm van een motivatieprofiel. Daarnaast is het percentage studievoorkeur voor bètastudies gemeten als motivatie-indicator. Onderzocht is in welke mate het bètaplusprogramma invloed heeft op deze motivatie-indicatoren. Beide motivatie-indicatoren zijn bij aanvang en na afloop van het bètaplusprogramma gemeten. Er is geconcludeerd dat deelnemende leerlingen niet van motivatieprofiel veranderen door bètaplus. Ze hebben van begin tot eind een hoge autonome motivatie en lage (extern) gecontroleerde motivatie. Het percentage studievoorkeur voor bètastudies is gedurende het programma toegenomen van 81% naar 94%. Deze toename kan niet significant genoemd worden ( Chi^2 = 4,52; df = 4). Echter, individuele leerlingen geven aan meer interesse en diepgang te vinden in bètavakken na afloop van het bètaplusprogramma.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/12993
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo