Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorWaveren Hogervorst, Caroliene van
dc.contributor.authorJongen, Joep
dc.date.accessioned2013-05-21T15:17:41Z
dc.date.available2013-05-21T15:17:41Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/12993
dc.description.abstractIn de periode november 2012 t/m februari 2013 is door het Junior College Utrecht (JCU) het bètaplusprogramma georganiseerd. Dit is een onderwijsprogramma waarin leerlingen uit het voortgezet onderwijs (VO) een module van het vak 'Natuur Leven en Technologie' (NLT) volgen op de Universiteit Utrecht. Dit onderzoek heeft deelnemende leerlingen van het bètaplusprogramma onderzocht op het onderwerp motivatie. Dit betreft motivatie om te leren voor de bètavakken, gemeten in de vorm van een motivatieprofiel. Daarnaast is het percentage studievoorkeur voor bètastudies gemeten als motivatie-indicator. Onderzocht is in welke mate het bètaplusprogramma invloed heeft op deze motivatie-indicatoren. Beide motivatie-indicatoren zijn bij aanvang en na afloop van het bètaplusprogramma gemeten. Er is geconcludeerd dat deelnemende leerlingen niet van motivatieprofiel veranderen door bètaplus. Ze hebben van begin tot eind een hoge autonome motivatie en lage (extern) gecontroleerde motivatie. Het percentage studievoorkeur voor bètastudies is gedurende het programma toegenomen van 81% naar 94%. Deze toename kan niet significant genoemd worden ( Chi^2 = 4,52; df = 4). Echter, individuele leerlingen geven aan meer interesse en diepgang te vinden in bètavakken na afloop van het bètaplusprogramma.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.language.isonl
dc.titleDe bijdrage van BètaPlus aan de motivatie van leerlingen voor bètavakken
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsMotivatie
dc.subject.keywordsVoortgezet Onderwijs
dc.subject.keywordsBetaplus
dc.subject.keywordsBetavakken
dc.subject.courseuuLeraar VHO Natuurkunde


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record