Internet in het onderwijs: Spannend onderzoeksgebied of veredelde encyclopedie? Verslag van een praktijkgericht onderzoek
Summary
Al jaren maken Informatievaardigheden deel uit van de einddoelen van het voortgezet onderwijs. Een onderdeel hiervan is de vaardigheid van leerlingen om informatie te zoeken op het Internet. Toch wordt hieraan op veel scholen, en zo ook op Het Lyceum VOS in Vlaardingen, nog niet systematisch aandacht besteed binnen het curriculum. Om een beeld te krijgen van de door leerlingen gebruikte zoektechnieken en hun beleving van hun eigen zoekgedrag werd drie VWO4-klassen een vragenlijst voorgelegd over dit zoekgedrag. Ook werden vier leraren geïnterviewd over de plaats van de Internetvaardigheden binnen het curriculum en hun ervaring met de manier waarop leerlingen over het algemeen zoeken op Internet. De leerlingen blijken weinig gebruik te maken van technische hulpmiddelen bij het zoeken. Aan de andere kant zijn ze tevreden over hun eigen manier van zoeken. Toch vinden de meesten het zoeken op Internet niet leuk. Duidelijke eisen aan de zoekprocedure ontbreken.