View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Coöperatief leren in het primair onderwijs: welke factoren dragen bij aan het succes van samenwerkend leren? Onderzoek naar de samenhang tussen bronafhankelijkheid, leerling-interactie en leerlingmotivatie

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Dorrestijn 3339262.pdf (1.000Mb)
        Publication date
        2013
        Author
        Dorrestijn, M.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Onderzocht is de samenhang tussen bronafhankelijkheid van leertaken (onafhankelijke variabele), leerling-interacties en leerlingmotivatie (afhankelijke variabelen). Het onderzoek vond plaats in een coöperatieve leeromgeving waarbij leerlingen in duo’s werkten aan een leertaak. Specifiek is onderzocht wat het effect is van de mate van bronafhankelijkheid (leerlingen identieke dan wel complementaire informatie geven) op de variabelen motivatie en leerling-interactie. Het onderzoek is kwantitatief van aard, aangevuld met kwalitatieve gegevens over de interactiepatronen binnen duo’s. Na analyse blijkt er geen hoofdeffect te zijn van bronafhankelijkheid op leerlingmotivatie en leerling-interactie, wel blijkt er een positief verband tussen leerlingmotivatie en de subschalen ‘competentiebedreiging’ en ‘leerling-betrokkenheid’ van leerling-interacties. Dit onderzoek heeft nieuwe inzichten en suggesties voor vervolgonderzoek opgeleverd en daarmee een bijdrage aan het huidige kennisbestand geleverd.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/12943
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo