Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorLeeuwen, A. van
dc.contributor.advisorJanssen, J.J.H.M.
dc.contributor.authorDorrestijn, M.
dc.date.accessioned2013-04-22T17:01:54Z
dc.date.available2013-04-22
dc.date.available2013-04-22T17:01:54Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/12943
dc.description.abstractOnderzocht is de samenhang tussen bronafhankelijkheid van leertaken (onafhankelijke variabele), leerling-interacties en leerlingmotivatie (afhankelijke variabelen). Het onderzoek vond plaats in een coöperatieve leeromgeving waarbij leerlingen in duo’s werkten aan een leertaak. Specifiek is onderzocht wat het effect is van de mate van bronafhankelijkheid (leerlingen identieke dan wel complementaire informatie geven) op de variabelen motivatie en leerling-interactie. Het onderzoek is kwantitatief van aard, aangevuld met kwalitatieve gegevens over de interactiepatronen binnen duo’s. Na analyse blijkt er geen hoofdeffect te zijn van bronafhankelijkheid op leerlingmotivatie en leerling-interactie, wel blijkt er een positief verband tussen leerlingmotivatie en de subschalen ‘competentiebedreiging’ en ‘leerling-betrokkenheid’ van leerling-interacties. Dit onderzoek heeft nieuwe inzichten en suggesties voor vervolgonderzoek opgeleverd en daarmee een bijdrage aan het huidige kennisbestand geleverd.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.language.isonl
dc.titleCoöperatief leren in het primair onderwijs: welke factoren dragen bij aan het succes van samenwerkend leren? Onderzoek naar de samenhang tussen bronafhankelijkheid, leerling-interactie en leerlingmotivatie
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsCoöperatief leren
dc.subject.keywordsbronafhankelijkheid
dc.subject.keywordsleerling-interactie
dc.subject.keywordsleerlingmotivatie
dc.subject.keywordsprimair onderwijs
dc.subject.courseuuOnderwijskundig ontwerp en advisering


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record