View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Afbeeldingen: de kapstok bij lange en korte teksten

        Thumbnail
        View/Open
        BA Eindwerkstuk.pdf (582.0Kb)
        Publication date
        2013
        Author
        Verkaart, V.A.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Eerdere onderzoeken hebben aangetoond dat afbeeldingen een positieve invloed hebben op tekstbegrip. In dit onderzoek wordt gekeken of tekstlengte een rol speelt in dit effect. 98 basisschoolleerlingen uit groep 8 kregen twee teksten te lezen. Aan een tekst werd wel of geen afbeelding toegevoegd. Daarnaast was er een korte en een lange versie van de tekst. Om tekstbegrip te meten, moesten de leerlingen retention- en matchingvragen beantwoorden. Deze vragen meten tekstbegrip op textbase- en situatiemodelniveau. Uit het onderzoek bleek dat afbeelding een positieve invloed heeft op het tekstbegrip. Tekstlengte bleek niet van invloed. Ook werd er geen interactie-effect tussen afbeelding en tekstlengte gevonden. Leerlingen hadden bij een lange tekst geen extra baat bij een afbeelding dan bij een korte tekst. Kortom, het plaatsen van een afbeelding bij een tekst helpt de leerlingen de tekst beter te begrijpen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/12882
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo