Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorEvers-Vermeul, J.
dc.contributor.authorVerkaart, V.A.
dc.date.accessioned2013-04-02T17:01:21Z
dc.date.available2013-04-02
dc.date.available2013-04-02T17:01:21Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/12882
dc.description.abstractEerdere onderzoeken hebben aangetoond dat afbeeldingen een positieve invloed hebben op tekstbegrip. In dit onderzoek wordt gekeken of tekstlengte een rol speelt in dit effect. 98 basisschoolleerlingen uit groep 8 kregen twee teksten te lezen. Aan een tekst werd wel of geen afbeelding toegevoegd. Daarnaast was er een korte en een lange versie van de tekst. Om tekstbegrip te meten, moesten de leerlingen retention- en matchingvragen beantwoorden. Deze vragen meten tekstbegrip op textbase- en situatiemodelniveau. Uit het onderzoek bleek dat afbeelding een positieve invloed heeft op het tekstbegrip. Tekstlengte bleek niet van invloed. Ook werd er geen interactie-effect tussen afbeelding en tekstlengte gevonden. Leerlingen hadden bij een lange tekst geen extra baat bij een afbeelding dan bij een korte tekst. Kortom, het plaatsen van een afbeelding bij een tekst helpt de leerlingen de tekst beter te begrijpen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent596018 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleAfbeeldingen: de kapstok bij lange en korte teksten
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsAfbeeldingen, tekstbegrip, tekstlengte
dc.subject.courseuuTaal- en cultuurstudies


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record