View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Seksespecifieke attituden en onderwijsgedrag

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Jeijsman, M-3339416.pdf (236.1Kb)
        Publication date
        2013
        Author
        Jeijsman, M.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Achtergrond: Socialisatieagenten hebben het idee dat meisjes slechter presteren op het gebied van wetenschap en techniek dan jongens. Als gevolg hiervan gaan meisjes hun eigen kunnen, met betrekking tot wetenschap en techniek, lager inschatten en neemt ook de prestatie af. Tevens wordt het gedrag van de socialisatieagenten beïnvloedt door de seksespecifieke attituden die ze hanteren. Doel: De seksespecifieke attituden van de leerkrachten met betrekking tot wetenschap en techniek bepalen om vervolgens te kijken of deze attituden tot uiting komen in het onderwijsgedrag van de leerkracht. Methode: Aan het onderzoek hebben 53 leerkrachten en 224 leerlingen uit groep 1 en 2 van het basisonderwijs deelgenomen. Leerkrachten hebben een gesprek gevoerd over luchtdruk met een viertal kinderen en een attituden vragenlijst ingevuld. Resultaten: De beurtverdeling in de klas is gelijk en zowel de jongens als de meisjes maken in gelijke mate gebruik van domeinspecifieke woorden. Leerkrachten vinden zelf dat ze geen seksespecifieke attituden hanteren, maar in de praktijk verwachten ze dat meisjes minder goed zullen presteren op het gebied van wetenschap en techniek dan jongens. Daarnaast gebruiken leerkrachten meer cognitively demanding speech bij jongens dan bij meisjes en worden jongens meer aangemoedigd. Conclusie: Het blijkt dat de beurten die meisjes krijgen oppervlakkiger zijn dan die van de jongens. Mogelijk is dit een gevolg van de seksespecifieke attituden die de leerkrachten hanteren, maar het kan ook komen door de dominantie van jongens in het klaslokaal. Toekomstig onderzoek zal dit uit moeten wijzen
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/12769
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo