Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorHenrichs, L.F.
dc.contributor.authorJeijsman, M.
dc.date.accessioned2013-03-19T18:00:58Z
dc.date.available2013-03-19
dc.date.available2013-03-19T18:00:58Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/12769
dc.description.abstractAchtergrond: Socialisatieagenten hebben het idee dat meisjes slechter presteren op het gebied van wetenschap en techniek dan jongens. Als gevolg hiervan gaan meisjes hun eigen kunnen, met betrekking tot wetenschap en techniek, lager inschatten en neemt ook de prestatie af. Tevens wordt het gedrag van de socialisatieagenten beïnvloedt door de seksespecifieke attituden die ze hanteren. Doel: De seksespecifieke attituden van de leerkrachten met betrekking tot wetenschap en techniek bepalen om vervolgens te kijken of deze attituden tot uiting komen in het onderwijsgedrag van de leerkracht. Methode: Aan het onderzoek hebben 53 leerkrachten en 224 leerlingen uit groep 1 en 2 van het basisonderwijs deelgenomen. Leerkrachten hebben een gesprek gevoerd over luchtdruk met een viertal kinderen en een attituden vragenlijst ingevuld. Resultaten: De beurtverdeling in de klas is gelijk en zowel de jongens als de meisjes maken in gelijke mate gebruik van domeinspecifieke woorden. Leerkrachten vinden zelf dat ze geen seksespecifieke attituden hanteren, maar in de praktijk verwachten ze dat meisjes minder goed zullen presteren op het gebied van wetenschap en techniek dan jongens. Daarnaast gebruiken leerkrachten meer cognitively demanding speech bij jongens dan bij meisjes en worden jongens meer aangemoedigd. Conclusie: Het blijkt dat de beurten die meisjes krijgen oppervlakkiger zijn dan die van de jongens. Mogelijk is dit een gevolg van de seksespecifieke attituden die de leerkrachten hanteren, maar het kan ook komen door de dominantie van jongens in het klaslokaal. Toekomstig onderzoek zal dit uit moeten wijzen
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent241804 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleSeksespecifieke attituden en onderwijsgedrag
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsseksespecifieke attituden
dc.subject.keywordscognitively demanding speech
dc.subject.keywordsbeurtverdeling
dc.subject.keywordsaanmoediging
dc.subject.keywordsdomeinspecifiek woordgebruik
dc.subject.courseuuOrthopedagogiek


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record