Lokaliseren of Standaardiseren? Onderzoek naar het gebruik van communicatieve strategieën op internationale en gelokaliseerde merkpagina's op Facebook
Summary
Dit scriptieonderzoek richt zich op de volgende vraag: In hoeverre en op welke wijze lokaliseren succesvolle multinationals hun Facebook strategie en welke invloed heeft dit op het gebruik van communicatieve strategieën op merkpagina’s? Vooraf is de vraag gesteld welke merken uit Interbrand’s top 100 met beste internationale merken in 2012, hun Facebook merkpagina standaardiseren al dan niet lokaliseren ten opzichte van de Britse, Duitse en Nederlandse markt en welke onafhankelijke factoren hier invloed op hebben. Tijdens meerdere vervolganalyses op basis van een selectie merkpagina’s van producten met een hoge betrokkenheid en producten met een lage betrokkenheid, is er zowel aandacht besteed aan de door bedrijven gecreërde inhoud als de door consumenten gecreërde inhoud. De analyse van de door consumenten gecreërde inhoud is onder te verdelen in waardevermeerderende activiteiten, zoals het delen van positieve ervaringen ten opzichte van het product, en activiteiten die afbreuk doen aan het merk, zoals het delen van klachten en kritiek.