View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Extra aanbod aan de leerling met cognitief talent: wat vindt de leerling er zelf eigenlijk van?

        Thumbnail
        View/Open
        PGO Marieke Spijkstra 3893205.pdf (704.0Kb)
        Publication date
        2013
        Author
        Spijkstra, M.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        De laatste jaren is er in Nederland veel aandacht voor de cognitief talentvolle leerling. Uit internationale onderzoeken blijkt dat de intelligente Nederlandse leerling het in vergelijking tot zijn buitenlandse leeftijdsgenoot minder goed doet . Veel scholen, geïnspireerd door de politiek, richten zich nu op extra aanbod aan de cognitief talentvolle, de hoogbegaafde leerlingen. Hoewel er structureel onderzoek is gedaan naar wat scholen aanbieden en hoe schoolleiding en docenten hier tegenaan kijken, komt de leerling die dit aanbod ondergaat zelden aan het woord. In mijn onderzoek ben ik juist in gesprek gegaan met deze leerling om van hem/haar direct te horen waar hij/zij behoefte aan heeft. Uit het onderzoek blijkt dat de methode van compacten en verrijken waarbij de leerling vrij autonoom beslist waar zij ‘compact’ het meest aanspreekt.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/12715
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo