View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Kennis + Vaardigheden = Mediawijsheid : Een pleidooi voor gescheiden leerprocessen

        Thumbnail
        View/Open
        MAscriptieMediawijsheid-ACFPdeBoer3233405.pdf (1.599Mb)
        Publication date
        2013
        Author
        Boer, A.C.F.P. de
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Mediawijsheid is het geheel van kennis, vaardigheden en mentaliteit waarmee burgers zich bewust, kritisch en actief kunnen bewegen in een complexe, veranderlijke en fundamenteel gemedialiseerde wereld. In 2005 adviseerde de Raad voor Cultuur om dit begrip op nationaal niveau uit te voeren. De uitvoering van dit advies moet leiden tot burgers die media als doel en als middel gebruiken om zich in het medialandschap voort te bewegen. Zeven jaar na dit advies blijkt dat mediawijsheid nog geen goede structurering kent. Op basis van een situatieschets van de verwachtingen en het daadwerkelijk functioneren van jongeren tussen de 12 en 18 jaar, ofwel de toekomstige burgers, blijkt dat er behoefte is aan een aanscherping van kennis over media, vaardigheden met media, identiteitsbegrip en zelfreflectie op het mediagebruik. ontplooiing van kennis en van vaardigheden, waarbij er sprake is van een conceptuele scheiding, leiden er toe dat deze ‗geschoolde‘ mediagebruikers zich beter bewust, kritisch en actief kunnen voortbewegen. In deze scriptie is er daarom een voorstel gedaan om in de medialessen met een twee-fasenmodel te werken, waarbij kennis en vaardigheden, in hoeverre dat mogelijk is, afzonderlijk aandacht krijgen. Daarbij moet van tevoren al vastgesteld worden dat de interdisciplinaire werking niet voorkomen kan worden, maar dat het aandacht richten op een proces bevorderlijker is voor de kennisopname en het herkennen van verschillen tussen media gebruiken en media maken, dan bijvoorbeeld multitaskend leren. Door deze conceptuele scheiding kunnen mensen makkelijker verschillen tussen deze fases herkennen, waardoor ze meer zelfbegrip en inzicht in hun positie in het medialandschap krijgen. Hierdoor kunnen deze mediagebruikers zich herpositioneren in de mogelijkheden die de huidige participatiecultuur hen biedt.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/12650
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo