Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorLehmann, A.S.
dc.contributor.advisorBoomen, M.V.T. van den
dc.contributor.authorBoer, A.C.F.P. de
dc.date.accessioned2013-02-22T18:01:31Z
dc.date.available2013-02-22
dc.date.available2013-02-22T18:01:31Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/12650
dc.description.abstractMediawijsheid is het geheel van kennis, vaardigheden en mentaliteit waarmee burgers zich bewust, kritisch en actief kunnen bewegen in een complexe, veranderlijke en fundamenteel gemedialiseerde wereld. In 2005 adviseerde de Raad voor Cultuur om dit begrip op nationaal niveau uit te voeren. De uitvoering van dit advies moet leiden tot burgers die media als doel en als middel gebruiken om zich in het medialandschap voort te bewegen. Zeven jaar na dit advies blijkt dat mediawijsheid nog geen goede structurering kent. Op basis van een situatieschets van de verwachtingen en het daadwerkelijk functioneren van jongeren tussen de 12 en 18 jaar, ofwel de toekomstige burgers, blijkt dat er behoefte is aan een aanscherping van kennis over media, vaardigheden met media, identiteitsbegrip en zelfreflectie op het mediagebruik. ontplooiing van kennis en van vaardigheden, waarbij er sprake is van een conceptuele scheiding, leiden er toe dat deze ‗geschoolde‘ mediagebruikers zich beter bewust, kritisch en actief kunnen voortbewegen. In deze scriptie is er daarom een voorstel gedaan om in de medialessen met een twee-fasenmodel te werken, waarbij kennis en vaardigheden, in hoeverre dat mogelijk is, afzonderlijk aandacht krijgen. Daarbij moet van tevoren al vastgesteld worden dat de interdisciplinaire werking niet voorkomen kan worden, maar dat het aandacht richten op een proces bevorderlijker is voor de kennisopname en het herkennen van verschillen tussen media gebruiken en media maken, dan bijvoorbeeld multitaskend leren. Door deze conceptuele scheiding kunnen mensen makkelijker verschillen tussen deze fases herkennen, waardoor ze meer zelfbegrip en inzicht in hun positie in het medialandschap krijgen. Hierdoor kunnen deze mediagebruikers zich herpositioneren in de mogelijkheden die de huidige participatiecultuur hen biedt.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1677536 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleKennis + Vaardigheden = Mediawijsheid : Een pleidooi voor gescheiden leerprocessen
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsMediawijsheid, verwevenheid, digitale generatie, participatiecultuur
dc.subject.courseuuNieuwe media en digitale cultuur


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record