View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De illustratieve kapstok bij verhalen: Een onderzoek naar de organiserende functie van afbeeldingen en advance organizers.

        Thumbnail
        View/Open
        BA Eindwerkstuk Mike Lina.pdf (1.462Mb)
        Publication date
        2013
        Author
        Lina, M.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In dit onderzoek is er nagegaan of het toevoegen van afbeeldingen aan verhalende teksten hetzelfde effect heeft op tekstbegrip als het toevoegen van narrative graphic organizers. Het doel van dit onderzoek was te achterhalen of afbeeldingen dezelfde organiserende functie als advance organizers bevatten. 68 basisschoolleerlingen met een leeftijd tussen de tien en dertien jaar kregen twee verschillende teksten te lezen. Aan deze teksten werd een afbeelding, een narrative graphic organizer of helemaal niets toegevoegd. Na het lezen van de teksten werd tekstbegrip gemeten op het oppervlakteniveau en het niveau van het situatiemodel. Op het niveau van het situatiemodel werd tussen de condities geen significant verschil geconstateerd. Op het oppervlakteniveau bleek de conditie met een narrative graphic organizer op één van de vier vragen significant beter te scoren. Alleen het toevoegen van een narrative graphic organizer blijkt dus enige positieve invloed op tekstbegrip bij korte verhalende teksten te hebben.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/12647
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo