dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Evers-Vermeul, J. | |
dc.contributor.author | Lina, M. | |
dc.date.accessioned | 2013-02-22T18:01:27Z | |
dc.date.available | 2013-02-22 | |
dc.date.available | 2013-02-22T18:01:27Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/12647 | |
dc.description.abstract | In dit onderzoek is er nagegaan of het toevoegen van afbeeldingen aan verhalende teksten hetzelfde effect heeft op tekstbegrip als het toevoegen van narrative graphic organizers. Het doel van dit onderzoek was te achterhalen of afbeeldingen dezelfde organiserende functie als advance organizers bevatten. 68 basisschoolleerlingen met een leeftijd tussen de tien en dertien jaar kregen twee verschillende teksten te lezen. Aan deze teksten werd een afbeelding, een narrative graphic organizer of helemaal niets toegevoegd. Na het lezen van de teksten werd tekstbegrip gemeten op het oppervlakteniveau en het niveau van het situatiemodel. Op het niveau van het situatiemodel werd tussen de condities geen significant verschil geconstateerd. Op het oppervlakteniveau bleek de conditie met een narrative graphic organizer op één van de vier vragen significant beter te scoren. Alleen het toevoegen van een narrative graphic organizer blijkt dus enige positieve invloed op tekstbegrip bij korte verhalende teksten te hebben. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 1534051 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | De illustratieve kapstok bij verhalen: Een onderzoek naar de organiserende functie van afbeeldingen en advance organizers. | |
dc.type.content | Bachelor Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.courseuu | Communicatie- en informatiewetenschappen | |