Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorEvers-Vermeul, J.
dc.contributor.authorLina, M.
dc.date.accessioned2013-02-22T18:01:27Z
dc.date.available2013-02-22
dc.date.available2013-02-22T18:01:27Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/12647
dc.description.abstractIn dit onderzoek is er nagegaan of het toevoegen van afbeeldingen aan verhalende teksten hetzelfde effect heeft op tekstbegrip als het toevoegen van narrative graphic organizers. Het doel van dit onderzoek was te achterhalen of afbeeldingen dezelfde organiserende functie als advance organizers bevatten. 68 basisschoolleerlingen met een leeftijd tussen de tien en dertien jaar kregen twee verschillende teksten te lezen. Aan deze teksten werd een afbeelding, een narrative graphic organizer of helemaal niets toegevoegd. Na het lezen van de teksten werd tekstbegrip gemeten op het oppervlakteniveau en het niveau van het situatiemodel. Op het niveau van het situatiemodel werd tussen de condities geen significant verschil geconstateerd. Op het oppervlakteniveau bleek de conditie met een narrative graphic organizer op één van de vier vragen significant beter te scoren. Alleen het toevoegen van een narrative graphic organizer blijkt dus enige positieve invloed op tekstbegrip bij korte verhalende teksten te hebben.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1534051 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe illustratieve kapstok bij verhalen: Een onderzoek naar de organiserende functie van afbeeldingen en advance organizers.
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.courseuuCommunicatie- en informatiewetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record