Wie durft nu nog te zeggen dat hij het niet snapt? Een onderzoek naar het belang en de toepassing van verschillende vormen van mondelinge feedback in de klassensituatie
Publication date
2012Author
Petit, J.
Juffer, J.M.
Bolink, M.M.P.C.
Alderliesten, R.B.
Metadata
Show full item recordSummary
Op het Cals College in Nieuwegein is stretching een belangrijk thema: docenten en leerlingen worden uitgedaagd om eruit te halen wat erin zit. Een middel om stretching bij leerlingen te bereiken, is het geven van goede mondelinge feedback. Met ons onderzoek hebben wij het feedbackgedrag van de docenten op het Cals College gemeten: wat vinden ze belangrijk bij het geven van feedback en hoe handelen ze in de praktijk? Na een uitgebreide literatuurstudie hebben wij een vragenlijst verspreid onder de docenten van het Cals College, welke door 65 docenten is ingevuld. De uitkomsten van die vragenlijst hebben ons inzicht gegeven in het huidige feedbackgedrag van docenten op het Cals College en in hun ideeën over hoe feedback in het ideale geval gegeven zou moeten worden. Ons onderzoek toont aan dat het feedbackgedrag van docenten in de praktijk niet overeenkomt met het feedbackgedrag dat zij gewenst vinden, en dat de docenten weinig belang hechten aan zelfregulerende co-constructive feedback. Deze vorm van feedback staat in de literatuur juist hoog aangeschreven. In volgende jaren zal training over feedback dus toegespitst moeten worden op ideeën en handelen van docenten in juist deze vorm van feedback.