View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De interpersoonlijke relatie tussen bèta-docent en leerling en de keuze voor het profiel en de keuzevakken

        Thumbnail
        View/Open
        Artikel PGO profielkeuze.pdf (167.0Kb)
        Publication date
        2012
        Author
        Helden, R. van
        Wanningen, S.D.W.M.
        Rossem, L. van
        Diederen, K.J.T.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In dit onderzoek wordt gekeken naar de interpersoonlijke relatie tussen docent en leerling. Hierbij wordt gekeken naar natuurkunde- en biologiedocenten. Uit eerder onderzoek is gebleken dat ouders, medeleerlingen en mentoren slechts een kleine invloed uitoefenen op de profielkiezende leerling, het toekomstperspectief van de kiezende leerling heeft een grotere invloed. In dit onderzoek is gebruik gemaakt van een verkorte Vragenlijst Interpersoonlijk Leraarsgedrag (VIL). Er is gekeken naar ‘Nabijheid’ en ‘Invloed’, zoals weergegeven in de Roos van Leary1. Voor de profielkeuze van de leerlingen maakt het niet uit hoe interpersoonlijke relatie met hun natuurkundedocent is. Voor de profielkeuze van leerlingen maakt het wel uit hoe de docent biologie op de verticale as van Leary scoort. Er zijn significante verschillen gevonden binnen subgroepen, zoals Havo, Vwo en 3e, 4e klas. Tussen jongens en meisjes is geen verschil waargenomen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/12612
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo