dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Veldkamp, A. | |
dc.contributor.author | Helden, R. van | |
dc.contributor.author | Wanningen, S.D.W.M. | |
dc.contributor.author | Rossem, L. van | |
dc.contributor.author | Diederen, K.J.T. | |
dc.date.accessioned | 2012-08-14T17:02:30Z | |
dc.date.available | 2012-08-14 | |
dc.date.available | 2012-08-14T17:02:30Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/12612 | |
dc.description.abstract | In dit onderzoek wordt gekeken naar de interpersoonlijke relatie tussen docent en leerling.
Hierbij wordt gekeken naar natuurkunde- en biologiedocenten. Uit eerder onderzoek is
gebleken dat ouders, medeleerlingen en mentoren slechts een kleine invloed uitoefenen op
de profielkiezende leerling, het toekomstperspectief van de kiezende leerling heeft een
grotere invloed. In dit onderzoek is gebruik gemaakt van een verkorte Vragenlijst
Interpersoonlijk Leraarsgedrag (VIL). Er is gekeken naar ‘Nabijheid’ en ‘Invloed’, zoals
weergegeven in de Roos van Leary1. Voor de profielkeuze van de leerlingen maakt het niet
uit hoe interpersoonlijke relatie met hun natuurkundedocent is. Voor de profielkeuze van
leerlingen maakt het wel uit hoe de docent biologie op de verticale as van Leary scoort. Er
zijn significante verschillen gevonden binnen subgroepen, zoals Havo, Vwo en 3e, 4e klas.
Tussen jongens en meisjes is geen verschil waargenomen. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 171041 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | De interpersoonlijke relatie tussen bèta-docent en leerling en de keuze voor het profiel en de keuzevakken | |
dc.type.content | Master Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | profielkeuze, VIL, natuurkunde, biologie, leary | |
dc.subject.courseuu | Leraar Voorbereidend Hoger Onderwijs in Natuurkunde | |