View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Facebook-contact tussen leerlingen en docenten: waar ligt de grens?

        Thumbnail
        View/Open
        PGO Facebook-contact tussen leerlingen en docenten.pdf (505.8Kb)
        Publication date
        2013
        Author
        Verbraak, M.
        Berg, E. van den
        Dekker, F.H.
        Deventer, R.S.L.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Leerlingen en docenten hebben steeds vaker contact met elkaar via sociale media, zowel voor school als privé. Het Protocol Social Media van het CNV Onderwijs geeft aan dat docenten zelf moeten beslissen of zij privécontact met leerlingen via sociale media toestaan, maar geeft geen concrete richtlijnen. Hierdoor ontstond de vraag waar de ethische grens ligt als het gaat om informeel docent-leerlingcontact via sociale media. Aan de hand van dit vraagstuk is op vier Nederlandse middelbare scholen een vragenlijst afgenomen. Zowel docenten als leerlingen hebben via deze vragenlijsten aangegeven in hoeverre zij passieve en actieve handelingen van zichzelf en van elkaar gepast vonden. Uit de resultaten blijkt dat docenten en leerlingen onderling privécontact via Facebook als ongepast ervaren, waarbij leerlingen veel handelingen ongepaster vinden dan docenten. Ook blijkt dat leerlingen eerder twijfelen over het toelaten van een docent op hun Facebook-account, terwijl docenten in vrijwel alle gevallen een verzoek afwijzen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/12575
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo