View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        STRETCHEN: de lat hoger leggen

        Thumbnail
        View/Open
        PGO4 Stretchen Eindverslag PGO versie 1.1 170113.pdf (1.421Mb)
        Publication date
        2013
        Author
        Coppens, G.M.J.M.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Een grote middelbare school in het midden van het land heeft er in 2011-2012 voor gekozen om de lat voor leerlingen hoger te leggen, wanneer die daarvoor de mogelijkheden hebben. De ‘zesjescultuur’ moest worden tegengegaan. Daartoe werd het woord ‘stretchen’ geïntroduceerd; een nieuwe term die in didactische theorieën nog niet voorkwam. Hiermee werd aangesloten bij de groeiende aandacht die excellentie en (hoog)begaafdheid de laatste tijd krijgt van de overheid en de wetenschappelijke wereld. In dit onderzoek is bekeken hoe voor het vak wiskunde verder invulling gegeven kan worden aan dit begrip. Conclusie is dat de beelden over dit onderwerp erg kunnen verschillen tussen collega’s. Afhankelijk van definiëring, kunnen de vorm en de inhoud van de ‘stretchingsactiviteiten’ (differentiatie) erg uiteenlopen, qua doelstelling, qua werkvorm, qua fysieke plek, et cetera. Bij ‘stretching’ ligt er een belangrijke inspirerende taak bij de docent.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/12569
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo