dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Daemen, J.W.M.J. | |
dc.contributor.author | Coppens, G.M.J.M. | |
dc.date.accessioned | 2013-02-11T18:01:36Z | |
dc.date.available | 2013-02-11 | |
dc.date.available | 2013-02-11T18:01:36Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/12569 | |
dc.description.abstract | Een grote middelbare school in het midden van het land heeft er in 2011-2012 voor gekozen om de lat voor leerlingen hoger te leggen, wanneer die daarvoor de mogelijkheden hebben. De ‘zesjescultuur’ moest worden tegengegaan. Daartoe werd het woord ‘stretchen’ geïntroduceerd; een nieuwe term die in didactische theorieën nog niet voorkwam. Hiermee werd aangesloten bij de groeiende aandacht die excellentie en (hoog)begaafdheid de laatste tijd krijgt van de overheid en de wetenschappelijke wereld. In dit onderzoek is bekeken hoe voor het vak wiskunde verder invulling gegeven kan worden aan dit begrip. Conclusie is dat de beelden over dit onderwerp erg kunnen verschillen tussen collega’s. Afhankelijk van definiëring, kunnen de vorm en de inhoud van de ‘stretchingsactiviteiten’ (differentiatie) erg uiteenlopen, qua doelstelling, qua werkvorm, qua fysieke plek, et cetera. Bij ‘stretching’ ligt er een belangrijke inspirerende taak bij de docent. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 1490623 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | STRETCHEN: de lat hoger leggen | |
dc.type.content | Master Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | Differentiatie, excellentie, wiskunde | |
dc.subject.courseuu | Leraar Voorbereidend Hoger Onderwijs in Wiskunde | |