View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Motivatie en leesvaardigheid in havo 4 Een inventarisatie van de motivatie voor leesvaardigheid bij Nederlands in havo 4 op twee openbare scholengemeenschappen

        Thumbnail
        View/Open
        PGO Emma Kroese & Wendy van Dooren.pdf (476.7Kb)
        Publication date
        2013
        Author
        Dooren, W.H.M. van
        Kroese, E.K.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Abstract Motivatie: leerlingen lijken het tegenwoordig eerder niet dan wel te hebben. Nu is de mate waarin leerlingen gemotiveerd zijn voor school niet alleen cruciaal voor hun schoolprestaties, maar bepaalt het voor een groot deel ook de didactische vormgeving van lessen. Met de invoering van de nieuwe eindexameneisen vanaf het schooljaar 2012-2013, waarbij er voor de kernvakken Nederlands, Engels en wiskunde nog maar maximaal één vijf als eindcijfer mag worden gehaald, blijft de rol van motivatie groot: ongemotiveerde leerlingen zullen zich extra moeten inzetten om kans van slagen te hebben. Bewustwording van motivatie en het kunnen toepassen van effectieve motivatiestrategieën door zowel leerling als docent dienen in dit kader het praktisch belang. Dit onderzoek is dan ook toegespitst op de vraag in hoeverre havo 4-leerlingen op twee openbare scholengemeenschappen in het midden van Nederland gemotiveerd zijn voor leesvaardigheid bij het schoolvak Nederlands. Daarnaast zijn er docenten geïnterviewd over het beeld dat zij hebben van de motivatie van hun havo 4-leerlingen en over welke motivatiestrategieën er door docent en leerling worden toegepast. In totaal zijn er 157 leerlingen door middel van een enquête ondervraagd over hun motivatie voor leesvaardigheid bij Nederlands en zijn er vier docenten Nederlands geïnterviewd. De leerlingenenquêtes zijn kwantitatief geanalyseerd en de docenteninterviews kwalitatief. De belangrijkste conclusie is dat er een kloof is tussen de leerlingmotivatie en het beeld dat docenten daarvan hebben: naast het feit dat havo 4-leerlingen op de twee openbare scholengemeenschappen niet voldoende gemotiveerd zijn voor leesvaardigheid bij Nederlands heeft het merendeel een meer intrinsieke motivatie, terwijl docenten leerlingen vooral zien als extrinsiek gemotiveerd.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/12558
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo